In een samenleving waarin het (wellicht té) makkelijk is om te veel suiker te eten, is bewustwording van de hoeveelheid suiker in ons voedsel én gezondere alternatieven een must. Gezonde voeding is een integraal onderdeel van het huidige denken op veel scholen en kinderopvanglocaties, maar ook hier zijn grote verschillen te vinden. Zowel de ‘Gezonde School-‘ als de ‘Gezonde Kinderopvang-‘ aanpak, zoals opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord, worden maar langzaam geïmplementeerd, met op dit moment slechts 20% van alle basisscholen, en 34% van de kinderopvangorganisaties die zich hieraan hebben gecommitteerd. In onze gesprekken met de eindgebruikers van dit project en de GGD kwam een duidelijke behoefte naar voren voor dit project, waarin de doelgroep leert over (de effecten van) suikers en met gezonde alternatieven aan de slag gaat.
Ik ben 21 jaar, studeer bedrijfskunde, en bakken is mijn passie. Na een cursus ben ik me erg bewust geworden van de verschillende suikers, zoetstoffen en bewerkt eten. Ik probeer een gezonde en lekkere draai te geven aan al mijn baksels om ervan te kunnen smullen zonder schuldgevoel of energiedip!
Ik ben derdejaars student Economie en Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen. In mijn vrije tijd vind ik het ontzettend leuk om bezig te gaan in de keuken om te bakken en te koken. Bij SlimSmullen ga ik experimenteren met suikervrij bakken en ik ga ervoor zorgen dat dit heerlijk gaat smaken! Ik heb er ontzettend veel zin in!
Ik ben 23 jaar en op dit moment mijn master Klinische
Neuropsychologie aan de RUG aan het afronden. In mijn vrije tijd geniet ik
van bakken, en dan vooral van het opeten van al het lekkers 😉
My name is Miriam, and my background is in Molecular Biology and Philosophy! I’ve loved baking since I was a child. I enjoy experimenting with different dietary restrictions in my cooking to create tasty and inclusive recipes for everyone.
Het ‘Samen Sterk voor Slim Smullen’-lespakket bestaat uit voorbereidende les, waarin antwoorden op een enquete worden verzameld. Hiermee kunnen we onderzoeken hoe de kinderen en hun gezin/familie aankijken tegen en omgaan met suiker.
Vervolgens wordt er een workshop georganiseerd in de klas! Via aansprekende voorbeelden en aansluitend bij hun leeftijd en belevingswereld zullen de kinderen leren over suiker(moleculen), en verbaasd zijn over hoe verschillend ze soms smaken, waar ze allemaal in zitten, en welke alternatieven er zijn.
Vervolgens kunnen ze zelf gaan experimenteren met suiker-alternatieven in het bakken van koekjes, pepernoten, cupcakes, wafels en taart. Tijdens de workshop worden de experimentele bakresultaten van de kinderen verzameld en gescoord, om zo hopelijk het beste recept te ontwikkelen!
Enkele weken na de workshop zal er middels een andere enquête worden onderzocht wat de impact van de workshop was op de kennis en het gebruik van suiker(-houdende producten).
Door de ouders/het gezin te betrekken door middel van het invullen van de enquêtes en begeleiden van de bakrecepten hopen we ook effect te hebben op het eetgedrag, en in ieder geval de keuzevrijheid te vergroten om suikervrije recepten te gebruiken.
Copyright Angelo Roga